onsdag 3. mars 2010


Sigh & Explode

¡O Bailan Todos o No Baila Nadie! EP, 5 spor (Mas-kina Recordings 2007)

http://www.myspace.com/sighexplode

Gidameien som det skrikes her, da! Det er så en stakkar som er oppvokst i et møblert hjem blir rent forskrekket. For dette er rå primalrock fra dypet av hovedstadens dundrende rockehjerte, og screaming som får "Sinnataggen" til å fremstå som et solskinnsbarn fra bedehusland.

Det måtte noen lyttinger til før jeg hørte hvor fandenivoldsk gøy dette er. Ikke sånn å forstå at gutta ikke tar musikken sin seriøst! Ånei! De spenner på seg øksene sine og trår til med fra første taktslag. Her er det ikke rom for dill-dall.

1. Catalyst:
Forholdvis rolig sak, gode harmonier, med imponerende tromming og generelt godt samspill. Det går foruroligende sivilisert for seg. Er det stille før stormen? Jepp!
Gnistrende flott låt!
2. Down in The Imitation:
Her begynner den virkelige moroa. Høyenergi-ministeriet bestemmer at det skal gå i turbo-olje-takt, og nevnte jeg "gnistrende " i forrige låt, må jeg fleske til med "eksplosjonsartet" nå.
Likevel er det ikke noen uorganiserte uryddigheter her. Alt går så perfekt sammen, fra vokal via gitarer og bass, til trommene (som aldri slutter å imponere meg).
3. Do We Share This Gravity:
Utspekulerte taktskifter og primalvokal gjør meg lykkelig! Her er stor musikalitet kamuflert som Fantomet på flybensin i storbyjungelen. Imponerende samspill, og igjen er det trommearbeidet jeg henger meg mest opp i - for *det* er det tøffeste og mest presise jeg har hørt på lenge!
4. Electric Reviers:
Hørt på makan! Pønk med spanske følelser! En liten duell mellom bass og gitar får de også skviset inn akkurat der det passer best. Jeg går tom for superlativer her. Det er SÅ bra!
5. C'est une Épreuve on 'sen Trompe
Spanskinspirert intro fulgt opp av stilsikkert gitar- og rytmearbeid. Den spanske feelingen er der i blodstyrtende tempo gjennom hele låta, og det kjennes så innmari riktig.

Konklusjon:

1. Hva var det som traff meg nå???
2. Stakkars trommeskinn!
Gutta leverer gjennomført, skikkelig arbeid. Jaggu er det deilig å få flerret av seg ryggskinnet noen ganger! Noise/scream på sitt aller beste!
Løp og kjøp!!

2 kommentarer:

  1. Liker å lese "slutningene" dine, de svinger og gir meg nok "kjøtt på beinet" føler jeg. Er litt for lat til å lese om selve låtene, siden jeg da ikke har hørt dem, måtte i så fall hatt på Spotify/Wimp samtidig og sjekket ut.

    For meg er det kanskje nok om du trekker dine favoritter (eller det motsatte der det er på sin plass!) opp av musikkhatten!:)

    Thumbs up for konklusjonene:)

    SvarSlett
  2. Takk for tilbakemeldingen, Helen, og du har helt rett i at jeg kunne begrenset meg. Dette var en av de første anmeldelsene jeg skrev på rockeweb (2007), og siden da har jeg lært litt mer om akkurat det med begrensning (føler jeg) unntatt når jeg tar fullstendig av i lykkerus, da. *s*

    SvarSlett