onsdag 3. mars 2010

Mowr - Mowr


Mowr
Demo 2007.
http://www.myspace.com/mowrband
Bandet består av Jørgen Mo - Mouth and guitar; Tor Aune Wright - Bass; Bantha Poodo - Drums;
Spor: Coed-Inept
Settle down
På denne demoen hører jeg stemmene til mange av Seattles store sønner, samt den kromatiske melodiføringen som satte sitt fingeravrykk på grungen.
Det Mowr gjør er å lage en ny type musikk. Jeg lukker øynene og lar meg føre inn i en verden av diffuse skikkelser i en urskog.
Coed-Inept starter med at et langrtukket "aaaaa" - et ensomt rop i skogen, som om forfaderen innkaller til allmannamøte.
Og stemmen bærer, insistrerene. Gitarer legges på, og vi er på vei inn inn i det mørkeste mørke. Dissonans og trommer hugger ut budskapet.
Settle Down: Mørk melodi, om enn lysere en Coed-Inept. Stemningen i refrenget er lyst og forløsende.
Dette er musikk som har sine røtter i progmetallens etterhvert så rike jordsmonn. Men tro om ikke disse gutta har drukket av sammen beger som Soundgarden og vært i Kashhmir med Led Zeppelin...? Ikke at det skulle ha noe å si for lyttegleden, så langt ifra - det er bar e så j *** gøy å høre folk som er så dristige at de tør å ta opp arven til selvste Gudfedrene i sin sjanger. Jeg vil gjerne høre mer fra disse gutta!
Bandet smelter sammen og videreutvikler grunge og metal. Det er mørkt og mystisk, Pantagruel kan dukke opp når som helst - og det hadde ikke forundret meg om en munkekledd skikkelse kom og spurte hva klokka var.

"Gimme mowr!"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar