onsdag 3. mars 2010

Illumion - Hunting for significance 2009

Illumion

Hunting for
Significance

Progress Records
Cd
- 2009


Britt Johansen 15 desember 2009

I 2002 startet Eveline van Kampen bandet Illumion, etter at hun gikk ut av konservatoriet i Alkmaar. Hun trommet sammen en like skolert gjeng, Esther Ladiges (vokal), Peter H. Boer (bass), Emile Boellaard (trommer) og Gerton Leijdekker (keys). I følge presseskrivet er bandet influert av Magenta, The Gathering, Ayreon og Stream of Passion. Tekstene er inspirerte av Oscar Wilde, Edgar Allan Poe, Frank Kafka og William Blake. Ambisiøst, med andre ord.

For egen del kan jeg tilføye at Esther Ladiges' vokal har noe Kate Bush-aktig over seg og at Eveline van Kampens begeistring for Steve Vai ikke kjenner grenser. Visst er hun flink til å spille gitar, de er kjempeflinke alle sammen, men det blir FOR overlesset etter min smak.

Video: Scarlet Sin



'Hunting for Significance' byr på delikat, seig/tung og melodiøs prog. Her er orientalske klanger, glitrende instrumentalferdigheter og gode ideer hele veien. Vokalen er kanskje litt for forsiktig i all sin svevende smakfullhet.
Albumet durer og går på det jevne, men detaljene er så mange at de dessverre drukner i hverandre. Det gir meg følelsen av å ha hørt på samme låt i 58:41 minutter når plata er slutt.

Jeg synes dette albumet er et eksempel på hvordan det kan gå når seks høyt skolerte musikere vil ha like mye plass i lydbildet, hele tiden; Overlesset, men med potensiale.

Ok, det er mange flotte instrumentalpassasjer her, men faren for å sovne underveis er overhengende. Det har jeg faktisk gjort noen ganger, så ingen skal fortelle meg at skiva ikke er avslappende.
Til slutt: Det fins bare én Steve Vai! Bare én, og det er nok.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar