onsdag 3. mars 2010

Adventure - Beacon of light


Adventure
Beacon of light
Progress Records

Cd
- 2009

Britt Johansen 2009

Omtale:
Orgelintro og standardrock før stonerriffet overtar butikken. Riffet setter seg og er nå hovedtemaet. Sterkt og solid. Til saken: Vi snakker skikkelig prog her, konseptalbum, fjellvegger av lyd, alt hjertet måtte begjære av svulstigheter og symfonisk rock.
Jeg trodde ikke mine egne små ører da jeg hørte plata for første gang. For makan til "Prog for Dummies" har jeg ikke vært borti - alle 70-tallets hemmeligheter er her, alle tøffe fraser, fugetrikset, stereoid lydpanorering, syrete ornamentikk og annet småplukk.



Her hører jeg Emerson, Deep Purple (på en god dag), Rick Wakeman, Yes, Genesis, Oldfieldske tostemte gitarsoloer, Mannfred Mann's Earth Band...til og med Latimer/Bardens (Camel) har sneket seg inn. Noen takter med norsk folkemusikk er snedig kamuflert, man legger nesten ikke merke til det! Det er to markante størrelser som ikke høres på denne plata, Frank Zappa og Gentle Giant, og like greit er vel det.
Men så var det tekstene. Naivt, patetisk - som om de har falt ned i gryta til Barclay James Harvest og svelget noen liter "Hymn". Pluss at de har den der "mankind-greia" som Wakeman har på "No Earthly Connection" (også bygd opp i satser). Den norske aksenten er litt for tydelig, dessverre, og vokalen er til tider ujevn.
Men herregud, gi meg moog og mellotron så er jeg fornøyd. Det er bra gjort, dette her. Adventure vet hva de holder på med, de er flinke og tålmodige, så de har mye og gå på.

1 kommentar:

  1. Som medlem av Adventure så er jeg enig i mange av dine betraktninger når det gjelder Beacon of Light.Vi finner ikke opp kruttet på nytt,men vi har likevel mye å bidra med innen symforocken.Uansett hva et symfo/progrock band gjør i dag så blir de sammenliknet med gamle storheter.Sånn er det bare..og vi lever godt med det:-)Vi digger det vi driver med,men vi har fremdeles mye å lære enda,heldigvis.Det kommer mer musikk fra oss! Takk for din klare og ærlige anmeldelse:-)

    PS! Rick Wakeman er en av mine store forbilder og No earthly connections er et meget undervurdert album,etter min mening!

    Odd-Roar
    Adventure

    SvarSlett