onsdag 3. mars 2010

Sexsuade - Sexsuade

Sexsuade hørte jeg første gang etter en lang dag full av ulvetenner og snubletråder. Det var som å få en god klem akkurat i rette øyeblikk.

I etterkant har jeg fått en selvtitulert promo-EP i posten, et lekkert og saftig støkke powerpop/rock. Tenker vi oss Pearl Jam fra tiden rundt "Ten" nærmer vi oss uttrykket til Sexsuade. På denne paletten har bandet fra Roma lagt sine egne farger, lys og skygge.

Sexsuade finner ikke opp kruttet, men det har andre gjort, så det spiller ingen rolle for meg. Det som fengsler meg med dette bandet, er at det høres så vidunderlig lett ut, alt sammen, selv om det tidvis er ganske så avanserte ting de holder på med - hør bare på luftige og episke "Gone".
Lydbildet er et paradis for detaljfriker - rikt, gjennomtenkt, velprodusert!

Vokalist Alfredo Bellumori har en intonasjon og frasering som av og til får meg til å tenke på Eddie Vedder i en mykere utgave. Han synger rent og uanstrengt, selv når han går høyt uten å synge i falsett. Han drar på og lar det stå til, med utmerket resultat. Diksjonen kunne vært bedre, men siden jeg ikke er noe utpreget tekstmenneske, blir ikke totalopplevelsen dårligere av den grunn.

Gitarist Alessandro Borgo Caratti, som holdt på med jazz-standarder til han ble lei, og dannet Sexsuade, varter opp med alt fra fuzz og wah-wah via de lekreste akustiske detaljer til 'tapping' etter Steve Vai-skolen. Jeg må fremheve kassegitaren her, for på den viser Alessandro hvilken god gitarist han er - sjekk ut powerballaden "Is all for you". Vakkert.



I rytmeseksjonen befinner bassist Andrea Scordia og trommis Luca Fareri seg, et særdeles dynamisk tospann. Som Alessandro har begge fartstid innen jazz, noe som tilsier presisjon og fordrer evne til samarbeid. Keyboard og programmering er så behersket i bruk og så spissfindig utført av Federico Bisozzi, at det må kunne kalles mesterlig.

Det er noe trygt og godt med et band der *alle* behersker sine instrumenter til fingerspissene men likevel gir hverandre plass. Sexsuade er ren vellyd - pleasure i bøtter og spann. Låtene matcher hverandre som hånd i hanske, der de duver avgårde.

Skulle det være tvil: Ja! Jeg ble forført, og det var deilig!

Låter:
1. Emotional Bondage
2. It's Winter time
3. Is all for you
4. And nothing more
5. Gone
6. Emotional Bondage (extended v.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar